DO WE NEED TO TALK ABOUT THANOS!

the underlying relationship, on the fictional Avengers - Infinity War, between a crazy titan and an english economist of the XVIII century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32813/2179-1120.2020.v13.n2.a605

Keywords:

Movie theater; History; Marvel Comics; Thomas Malthus

Abstract

The movie teather in the last decades reached an apex of production and collection until then never experienced. The Marvel Studios franchise is one of them, raking in billions of dollars at the box office. These peculiarities have drawn the attention of the authors, so that the present text seeks to analyze this blockbuster bringing to light, narratives and underlying elements that go back, economically and philosophically, assumptions originating from the 20th century. XVIII. Especially, the Malthusian Thesis of population control. Methodologically, a "decopage" of the film Avengers: Infinity War was proposed, as a proposal of interpretation and understanding of how and why a well-known franchise chose as "background" of its fictional plot, the ideology of Thomas Malthus (1766 -1834). The underlying elements underlying the film's plot are provocative and revealing.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Jander Fernandes Martins, Universidade FEEVALE

Mestre em Processos e Manifestações Culturais (FEEVALE). Especialista em TIC na Educação (FURG). Pedagogo(UFSM).

References

BALDISSERA, José Alberto.; RUINELLI, Tiago de Oliveira. 'Tempo e Magia': A história vista pelo Cinema. Porto Alegre: Escritos, 2014.

BHABHA, Homi. O local da Cultura. Trad. Myriam Ávila, Eliana Lourenço de Lima Reis e Gláucia Renate Gonçalves. Belo Horizonte – Editora UFMG, 1998.

CANCLINI, Nestor Garcia. Culturas Híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. Trad. Ana Regina Lessa e Heloísa Pezza Cintrão. 3ª ed – São Paulo: EDUSP, 2000.

CHARTIER, Roger. O mundo como Representação. Revista Estudos Avançados. Vol. 11. Nº 5, 1991.

ECO, Umberto. (Org.) História da Beleza. Trad. Eliana de Aguiar, Rio de Janeiro: Record, 2013.

__________. História da Feiura. Trad. Eliana de Aguiar, Rio de Janeiro: Record, 2014.

GANCHO, Cândida Vilares. Como analisar narrativas. 7ª edição. 8ª impressão. rev. Ampl. Editora Ática, s/d. [Versão digital].

GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas, Rio de Janeiro: LTC, 1989.

HALL, Stuart. The work of representation. In: _____. Representation: cultural representations and signifying practices. London/TheLondon/Thousand Oaks/New Delhi: Sage/The Open University, 1997.

________. A identidade cultural na pós-modernidade. 9ª Ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2004.

HOBSBAWM, Eric. A Era das Revoluções: Europa 1789-1848. Trad. Maria Tereza Lopes Teixeira e Marcos Penchel. 3ª ed. Paz & Terra, 1981.

MAFFESOLI, Michel. O imaginário é uma realidade. (Entrevista) In: Revista FAMECOS. Porto Alegre, nº 15, agosto, 2001. Disponível em:
http://200.144.189.42/ojs/index.php/famecos/article/viewArticle/285.

MALTHUS, Thomas R. Princípios de Economia Política e Considerações sobre sua Aplicação Prática. Ensaio sobre a População. Apresentação de Ernane Galvêas. Traduções de Regis de Castro Andrade, Dinah de Abreu Azevedo e Antonio Alves Cury. São Paulo – SP, Círculo do Livro Ltda.1996.

MAUSS, Marcel. Esboço de uma Teoria Geral da Magia. IN: Sociologia e Antropologia. Trad. Paulo Neves. 2ª ed. São Paulo: Cosac Naify, 2015a.

__________. Ensaio sobre a dádiva-forma e razão da troca nas sociedades arcaicas. IN: Sociologia e Antropologia. Trad. Paulo Neves. 2ª ed. São Paulo: Cosac Naify, 2015b.

MAUSS, Marcel; HUBERT, Henri. Sobre o sacrifício. Trad. Paulo Neves. São Paulo: Ubu Editora, 2017.

MÉSZÁROS, István. Para além do Capital. Trad. Sérgio Lessa e Paulo Cezar Castanheira, 3ª reimpressão, São Paulo, Ed. Boitempo, 2009.

MORETTIN, Eduardo Victorio. O cinema como fonte histórica na obra de Marc Ferro. IN: CAPELATO, Maria Helena [et al] (org.). História e Cinema: Dimensões do audiovisual. 2ª Ed. São Paulo: Alameda, 2008, p. 39-64.

NAPOLITANO, Marcos. A História depois do papel. IN: PINSKY, C. B. (org.) Fontes Históricas. 3ª Ed, São Paulo: Contexto, 2014.

______________. A televisão como documento. IN: BITTENCOURT, C. (org.) O saber histórico em sala de aula. São Paulo: Contexto, 2008

OLIVEIRA, J. L. M. de. O estudo da religião na universidade. Curso: formação básica. 1ª unidade. Disciplina: Antropologia da Religião. Universidade Católica de Brasília – UCB.

WAGNER, Roy. A invenção da Cultura. Tradução Marcela Coelho de Souza e Alexandre Morales. São Paulo. Cosac Naify, 2010.

VALIN, A. B. História e cinema. In: CARDOSO, C. F.; VAINFAS, R. (org.) Novos Domínios da História. Rio de Janeiro: Elsevier, 2012.

WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. IN: SILVA, T. T. da (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

Published

2020-08-31

How to Cite

Fernandes Martins, J. (2020). DO WE NEED TO TALK ABOUT THANOS! : the underlying relationship, on the fictional Avengers - Infinity War, between a crazy titan and an english economist of the XVIII century. Human Sciences Journal - RCH, 13(2). https://doi.org/10.32813/2179-1120.2020.v13.n2.a605