Research Methodology: from the topic to the publication of the data

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32813/2179-1120.2024.v17.n1.a976

Keywords:

Methodology, Reserach, Science

Abstract

The scientific method is defined as a series of basic rules, which should guide the generation of knowledge for the purpose of Science, that is, a scientific method is used for the investigation and verification of a certain topic. Being able to differentiate between theoretical knowledge and practical knowledge, as well as its social distribution between "those who think" and "those who execute", which, in turn, reflects a dubious educational system that differentiates general training from professional training. Combat the segmentation of knowledge at all educational levels. Promote the democratization of scientific and technological knowledge, disseminating it and critically integrating it into the productive activity of the communities. The scientific method requires systematic work, which seeks to promote answers to the questions investigated, leading to the formulation of a scientific theory. Then, it is up to the researcher, depending on the object and nature of the investigation, to select the most appropriate approach method for their scientific research.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

MARIO ANGELO CENEDESI JUNIOR, Universidad de Ciencias Empresariales y Sociales

Graduado em Medicina pelo Centro Universitário Barão de Mauá, Ribeirão Preto-SP

Graduação-sanduíche pela Facultad de Ciencias de la Salud de la Universidad de Alcalá, Alcalá de Henares-Madrid, Espanha

MBA em Gestão em Saúde pela Universidade de São Paulo

Pós-graduado em Saúde Mental e Atenção Psicossocial pela Universidade Estácio

MBA em História da Arte pela Universidade Estácio

Pós-graduando em História das Religiões pela Universidade Cruzeiro do Sul

Pós-graduando em Cuidados Paliativos e Terapia da Dor pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Doutorando direto em Saúde Pública pela Universidad de Ciencias Empresariales y Sociales, Buenos Aires, Argentina

SILVIA ELENA VOUILLAT, Universidad de Ciencias Empresariales y Sociales

Doctora en Salud Pública por la Universidad de Ciencias Empresariales y Sociales

References

Aaker, D. A.; Kumar, V.; Day, G. S. (2004). Pesquisa de marketing. São Paulo: Atlas.

Alves, R. (2002). Filosofia da Ciência: Introdução ao jogo e suas regras. São Paulo: Editora Loyola.

Andrade, M. M. (2001). Introdução à metodologia do trabalho científico. 5. ed. São Paulo: Atlas.

Angulo-Tuesta A., Santos L. M. P. y Iturri J. A. (2018). Processos e desafios da interação entre pesquisa e política na perspectiva dos pesquisadores. Ciênc. saúde colet. 23 (1).

Baptista, M. N. y Campos, D. C. (2013). Metodologias da pesquisa em ciências: análises qualitativas e quantitativas. Rio de Janeiro: LTC.

Bloom, B. S. (1972). Innocence in education. The School Review, v. 80, n. 3, p. 333-352.

Bloom, B. S. (1986). What we are learning about teaching and learning: a summary of recent research. Principal, v. 66, n. 2, p. 6-10.

Campbell, D. T. y Stanley, J C. (1979). Delineamentos experimentais e quase experimentais de pesquisa. São Paulo: E.P.U./EDUSP.

Cervo, A. L. y Bervian, P. A. (2002). Metodologia científica. 5.ed. São Paulo: Prentice Hall.

Demo, P. (1987). Introdução ao ensino da metodologia da ciência. 2.ed. São Paulo: Atlas.

Eco, U. (1977). Como se faz uma tese. São Paulo: Perspectiva.

Ferraz, A. P. C. M. y Belhot, R. V. (2010). Bloom’s taxonomy and its adequacy to define instructional objective in order to obtain excellence in teaching. Gest. Prod., São Carlos, v. 17, n. 2, p. 421-431.

Grawitz, M. (1975). Métodos y técnicas de las ciências sociales. Barcelona: Hispano Europea.

Gil, A. C. (1999). Métodos e técnicas de pesquisa social. 5.ed. São Paulo: Atlas.

Gil, A. C. (2006). Métodos e técnicas de pesquisa social. 6.ed. São Paulo: Atlas.

Köche, J. C. (2011). Fundamentos de Metodologia Científica: teoria da ciência e iniciação à pesquisa. 29. ed. Petrópolis: Vozes.

Lakatos, E. M. y Marconi, M. A. (2007). Metodologia do trabalho científico. 4.ed. São Paulo: Atlas.

Laville, C. y Dionne, J. (1999). A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Belo Horizonte: UFMG.

Malhotra, N. Pesquisa de marketing. 3.ed. Porto Alegre: Bookman.

Mallmann, E.M. (2015). Pesquisa-ação educacional: preocupação temática, análise e interpretação crítico-reflexiva. Cadernos de Pesquisa, v. 45, n. 155. p. 76-98.

Marconi, M. A y Lakatos, E. M. (1996). Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisas, elaboração e interpretação de dados. 3.ed. São Paulo: Atlas.

Marconi, M. A y Lakatos, E. V. (2004). Metodologia científica. São Paulo: Atlas.

Mattar, F. N. (2001). Pesquisa de marketing. 3.ed. São Paulo: Atlas.

Medicina, M. y Sanmartín, J. (1990). Ciência, Tecnologia y Sociedade: Estudos Interdisciplinares en la Universidad, la Educación y en la Gestión Publica. Barcelona: Anthropos.

Minayo, M. C. S., Deslandes S. F. y Gomes R. (2016). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes.

Minayo, M. C. S. (2020). The unusual origin of qualitative social science research in Brazil. História, Ciências, Saúde. v.27, n.3, jul.-set, p.919-932.

Mingoti, S. A. (2005). Análise de dados através de métodos de estatística multivariada: uma abordagem aplicada. Belo Horizonte: UFMG.

Moreira, D. A. (2002). O método fenomenológico na pesquisa. São Paulo: Pioneira Thompson.

Morin, E. (2001). Ciência com consciência. 5. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil.

Oliveira, E. S. F, Baixinho, C. L. y Presado, M. H. C. V. (2019). Qualitative research in health: a reflective approach. Editorial. Rev Bras Enferm [Internet].72(4):830-1.

Parra Filho, D. y Santos, J. A. (2003). Metodologia científica. 6. ed. São Paulo: Futura.

Praça, F. S. G. y Praça, M. A. M. (2013). Ética no desenvolvimento da produção intelectual: o papel da educação acadêmica. In: Cartas à Educação. Jundiaí: Paco Editorial.

Rodrigues, W. C. (2007). Metodologia Científica.

Richardson, R. J. (1999). Pesquisa social: métodos e técnicas. 3. ed. São Paulo: Atlas.

Rudio, F. V. (1980). Introdução ao projeto de pesquisa cientifica. 4.ed. Petrópolis: Vozes.

Selltiz, C.; Wrightsman, L. S. y Cook, S. W. (1965). Métodos de pesquisa das relações sociais. São Paulo: Herder.

Severino, A. J. (2016). Metodologia do trabalho científico. 24.ed. São Paulo: Cortez.

Thiollent, M. J. M. (2008). Metodologia da pesquisa-ação. 18.ed. São Paulo: Cortez.

Triviños, A. N. S. (1987). Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas.

Turato, E. R. (2005). Métodos qualitativos e quantitativos na área da saúde: definições, diferenças e seus objetos de pesquisa. Revista de Saúde Pública, Jun. 39(3):507-14.

Vergara, S. C. (2000). Projetos e relatórios de pesquisa em administração. 3.ed. Rio de Janeiro: Atlas.

Vincentas, L. D. A. (2015). Development of Scientific Research Activity in University: A Position of the Experts Procedia. Social and Behavioral Sciences (167): 131 – 140.

Yin, R. K. (2001). Estudo de caso: planejamento e métodos. 2.ed. Porto Alegre: Bookman.

Yin, R. K. (2016). Qualitative research from start to finish. The Guilford Press.

Published

2024-04-19

How to Cite

CENEDESI JUNIOR, M. A., & VOUILLAT, S. E. (2024). Research Methodology: from the topic to the publication of the data. Human Sciences Journal - RCH, 17(1). https://doi.org/10.32813/2179-1120.2024.v17.n1.a976

Issue

Section

Original Article