INVISIBLE POWER OF NETWORKS

HOW DIGITAL MEDIA SHAPES PUBLIC OPINION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32813/2179-1120.2025.v18.n2.a1203

Keywords:

Fake News, , Political Polarization, Democratic Health, Public Opinion

Abstract

This study analyzes the effect of digital media, especially social networks, on the formation of public opinion and its effects on democratic health. The objective is to analyze the role of these media in the formation of public opinion in contemporary society, investigating their effects on democratic health. The aim is to understand how the dissemination of fake news and the manipulation of information affect the electoral process and trust in democratic institutions. The research starts from the following central question: in what way do digital media, by amplifying the dissemination of fake news and manipulating the formation of public opinion, contribute to the increase in political polarization and weaken democracy? The methodology adopted is a qualitative literature review. The main results demonstrate that digital media directly influence political polarization, driven by algorithms that reinforce preferences and increase the circulation of misinformation. Social networks function as fertile spaces for the propagation of manipulated content, hindering democratic dialogue and promoting distrust in institutions. The formation of information bubbles is also observed, which restrict contact with divergent views and accentuate political fragmentation. Although they expand access to information, these media pose real risks to democratic health and public debate.

 

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Liliane Lencina dos Santos, Universidade Federal Fronteira Sul

Bachelor of Social Sciences Political Science (2016) from Unipampa campus São Borja Postgraduate in Municipal Public Administration (2019) from the Open University of Brazil (UAB) in partnership with UNIPAMPA - Postgraduate in Higher Education Teaching (2019) from Anhanguera Pedagogical Training in Social Sciences (2023) from ETEP University Center in partnership with Faculdade UniBF - Professional Master in Public Policy (2023) from Unipampa campus São Borja - Postgraduate in Administration, Guidance and School Supervision (2023) Student of Law (2020 - ? ) from UNIPAMPA campus São Borja. Student of the Doctorate in Development and Public Policies at the Federal University of Fronteira Sul, Cerro Largo campus (2024 -?), CNPq scholarship holder. Member of the Permanent Self-Assessment Committee (Student Representative) of the Postgraduate Program in Development and Public Policies at UFFS campus Cerro Largo, since April 11, 2024.

Ivann Carlos Lago, Universidade Federal Fronteira Sul campus Cerro Largo, RS

Possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI - (2001), mestrado (2005) e doutorado (2010) em Sociologia Política pela Universidade Federal de Santa Catarina. Atua no Ensino Superior desde 2003, desenvolvendo tanto atividades ligadas a docência e pesquisa quanto a gestão e administração. Também exerceu atividades de consultoria nas áreas de políticas públicas, planejamento governamental e marketing político/eleitoral. Atualmente é professor Associado da Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS -, Campus Cerro Largo (RS), onde exerceu, entre 2011 e 2015, a função de Coordenador Acadêmico do Campus, e entre 2015 e 2019, a função de Diretor do Campus. Atualmente atua nos cursos de graduação em Agronomia, Física, Administração e Letras. Também é pesquisador e professor permanente do Programa de Mestrado em Desenvolvimento e Políticas Públicas. Suas áreas de pesquisa são: Ideias, Instituições e Práticas Políticas; Partidos e Eleições; Teoria Política; Cultura e Desenvolvimento.

References

ADORNO, Theodor W. A personalidade autoritária. Lisboa: Antígona, 1982.

ADORNO, Theodor; HORKHEIMER, Max. A indústria cultural: o esclarecimento como mistificação das massas. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002.

ARENDT, Hannah. Origens do totalitarismo. São Paulo: Companhia das Letras, 2009.

DURKHEIM, Émile. O suicídio: estudo de sociologia. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

BENKLER, Yochai. A riqueza das redes: como a produção social transforma mercados e liberdade. Rio de Janeiro: Elsevier, 2006.

BOURDIEU, Pierre. A opinião pública não existe. In: ENCREVÉ, Pierre; LORTIE, Rose-Marie (Org.). Problemas na sociologia. Petrópolis: Vozes, 1983.

BRAGA, F. L. A concentração da mídia no Brasil e suas implicações políticas. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2019.

BROWN, Wendy. Nas ruínas do neoliberalismo: a ascensão da política antidemocrática no Ocidente. São Paulo: Editora Politeia, 2019.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. 9. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2009.

______. Redes de indignação e esperança: movimentos sociais na era da internet. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.

CASTRO, D. R. de. A influência das fake news nas eleições brasileiras de 2018: O impacto das redes sociais na formação da opinião pública. São Paulo: Editora da Universidade, 2019.

CHOMSKY, Noam. Fabricando consentimento: A economia política da mídia de massa. São Paulo: Outras Expressões, 1997.

ELIAS, Norbert. O processo civilizador: uma história dos costumes. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1994.

HABERMAS, Jürgen. Mudança estrutural da esfera pública: Investigação sobre uma categoria da sociedade burguesa. Tradução de Maria Lúcia Pallares-Burke. 3. ed. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1997.

LACLAU, Ernesto; MOUFFE, Chantal. Hegemonia e estratégia socialista: Para uma radicalização da democracia. Rio de Janeiro: Vozes, 2001.

LEVITSKY, Steven; ZIBLATT, Daniel. Como as democracias morrem. São Paulo: Zahar, 2018.

MACHADO, R. M. Concentração midiática e democracia: os desafios do pluralismo informativo. São Paulo: Editora Unesp, 2017.

MANNHEIM, Karl. Ideologia e utopia: Introdução à sociologia do conhecimento. Tradução de Paulo Neves. Rio de Janeiro: Zahar, 1982.

McLUHAN, Marshall. Os meios de comunicação como extensões do homem. São Paulo: Cultrix, 1964.

PARKER, C.; KESSLER, S.; SANDERS, A. A ascensão das fake news e seus efeitos na opinião pública. Journal of Political Communication, v. 34, n. 2, p. 115-130, 2019. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10584609.2019.1596036.

Acesso em: jan. 2025.

POSTMAN, Neil. Divertindo-nos até a morte: a sociedade do espetáculo. São Paulo: Artmed, 1985.

TOCQUEVILLE, Alexis de. A democracia na América. Tradução de Sérgio Lessa. 1. ed. Rio de Janeiro: Editora UnB, 2001.

Published

2025-12-08

How to Cite

Lencina dos Santos, L., & Carlos Lago, I. (2025). INVISIBLE POWER OF NETWORKS: HOW DIGITAL MEDIA SHAPES PUBLIC OPINION. Human Sciences Journal - RCH, 18(2). https://doi.org/10.32813/2179-1120.2025.v18.n2.a1203